SCHEEPSBLOG

Palmeira, Sal, Kaapverdi├ź
Paramaribo

Riemke

Dolfijnen, nieuwjaarswensen en een glaasje champagne

04 Januari 2019

Woensdag 2 januari 2019 19.00
Een laatste blog gedurende deze oversteek met de Eendracht. We liggen inmiddels in de Surinamerivier te wachten tot we kunnen aanmeren. Hier nog een laatste verslag over de laatste dagen.

Maandag 31 december 2018
Deze middag had de witte wacht dienst van 16-20. Niet lang nadat onze dienst was begonnen riep Jellie: ‘Dolfijnen!’. Iedereen haastte zich naar de verschansing en jawel, dolfijnen. Het waren er een stuk of 10 en ze vermaakten zich heerlijk in de golven van de boeg. De grootste was meer dan 2 meter en ze bleven wel 10 minuten om het schip hangen. Geweldig om toch nog dolfijnen te hebben kunnen zien.
Amper een uur later werd er vanuit de theetuin weer om dolfijnen geroepen en ja, er kwamen inderdaad weer dolfijnen aan. Deze waren een stuk kleiner en vonden het leuk om uit het water te springen. De een kon dit beter dan de ander, waardoor het er soms koddig uitzag. Ze bleven heel lang rond de boot springen en hebben ons tot aan het avondeten weten te vermaken met een showtje.
De jungleparty die deze avond gepland stond was een avond uitgesteld. Het leek de crew beter om dit plaats te laten vinden als we voor anker lagen. Iedereen kon dus zelf bepalen hoe ze de avond wilden besteden. De een ging naar bed, sommigen stonden op wacht en een grote groep vermaakte zich in de theetuin. Tegen middernacht stond iedereen in de theetuin of op de brug. Met zijn allen telden we af tot twaalf uur, waarna Caya zeer enthousiast de scheepshoorn toeterde.

Dinsdag 1 januari 2018
Hierna volgenden de nieuwjaarswensen en een glaasje champagne en zodra er mensen mij zagen werd Lang Zal Ze Leven ingezet, ik ben namelijk jarig op 1 januari. Vervolgens werden de glazen champagne uitgedeeld en werd  het nog een gezellige avond.

Toen we de volgende ochtend wakker werden was de crew en de blauwe wacht bezig met overstag gaan. De vorige avond was er namelijk nog een snelheidsrecord neergezet, terwijl we eigenlijk langzamer moesten varen. We waren daardoor voorbij Paramaribo gezeild en moesten weer een stukje terug. Twee uur later waren we weer in de buurt van de ankerplaats en konden we de zeilen strijken.

Wie dacht dat het schip heen en weer bewoog tijdens het zeilen, heeft niet voor anker gelegen voor Paramaribo. De boot ging verschrikkelijk heen en weer en er werd door velen gevraagd of we niet weer konden gaan zeilen. Ondanks de hoge deining wisten de koks het voor elkaar om een lekkere kom snert op tafel te zetten. Kok Johan was compleet in thema met een Unox muts.

Helaas konden er op zee geen oliebollen gebakken worden, dit was gewoon te gevaarlijk. Daarom stond er deze ochtend een heerlijke apfelstrudel op tafel en dat was niet het enige gebak. Na de zuurkoolstampot met rookworst kregen we voor mijn verjaardag een grote taart.

Om 21 uur was het tijd voor de jungleparty. Iedereen verscheen mooi uitgedost bij de buitenbar en op de deining van de boot vond het feestje plaats. De koks hadden hun best gedaan op lekkere hapjes en heel erg in de verte was er vuurwerk te zien. Alle ingrediënten voor een mooi feestje.

Woensdag 2 januari
De crew had gisteravond weinig tijd voor een feestje. ’s Avonds zijn we op de motor richting Paramaribo gaan varen en ’s nachts kwam de loods aan boord. Deze heeft samen met de bemanning ervoor gezorgd dat we veilig op de Surinamerivier zijn beland, waar we voor anker konden.

Het was een gek gevoel om wakker te worden zonder dat het schip schommelde. De speklappen liggen niet meer op tafel, de kastjes blijven gewoon open staan als je ze open doet en alles blijft op zijn plek liggen. Deze ochtend kwamen de autoriteiten aan boord van het schip. Alle gegevens waren nog niet rond wat ervoor zorgde dat we niet aan land mogen. Het werd daardoor een rustige dag met schoonmaken, opruimen en spelletjes spelen. Vanavond maken we er nog een gezellige avond van met de verschillende prijsuitreikingen en shanties.

Onze wegen zullen zich morgen scheiden. We hopen rond 14 uur aan de kade in Paramaribo te liggen en aan land te mogen. Waar de een dezelfde avond nog naar Nederland vliegt, zeilt de ander verder naar Martinique. De meesten gaan echter van boord om Paramaribo en eventueel nog de jungle te bezoeken. Het was een hele mooie reis en iedereen heeft er van genoten. Ik wil iedereen bedanken die deze reis mogelijk heeft gemaakt en natuurlijk iedereen die deze blog elke keer weer heeft gelezen.

Groetjes vanuit Paramaribo,
uw verslaggeefster Riemke

Dit blogbericht delen
Het topzeilteam, de witte wacht

Van moordspel tot NYE junglefeest

02 Januari 2019
Ronnie, Ingvild og Lasse

Norwegian tŠke°ver

01 Januari 2019
Witte wacht

Kerst aan boord, een bijzondere ervaring!

28 December 2018

Reisverslag

27 December 2018
Witte wacht
De witte wacht,

We zijn onderweg, de oceaan over!

24 December 2018
Michiel en Sil, de blauwe wacht.

Oversteek naar Parimaribo

Eendracht - Postbus 51290 - 3007 GG Rotterdam - Tel.: 010 - 290 50 00 - info@eendracht.nl - Website: Bitfactory