SCHEEPSBLOG

Reisverslag Ketelbinkiereis - Schipper

13 Juli 2018
Vrijdag 6 juli 2018
Na een drukke dag met olieladen, waterladen en stores aan boord nemen is er ’s-avonds bemanningswissel aan de Lloydkade.

Zaterdag 7 juli 2018

Nadat het schip door de bemanning klaar voor ontvangst is gemaakt komen rond 10.00 de gasten aan boord. Na de ontvangst, het aanwijzen van de slaapplekken (kooien in hutten, i.p.v. bedden in kamers) het controleren van de paspoorten, welkomstwoord en veiligheidsinstructie door de schipper worden de wegbrengers verzocht het schip te verlaten. Even voor 11.00 uur gaan de trossen los en varen we op de motor de Nieuwe Maas en -Waterweg af naar zee. De vooruitzichten zijn dat er voorlopig weinig tot geen wind is aangezien er een uitgebreid hogedrukgebied op de Noordzee ligt. Dit zelfde hogedrukgebied zorgt in Nederland al dagenlang voor warm zonnig weer. Rond 14.00 uur passeren we de pieren van Hoek van Holland. In eerste instantie varen we vanwege het gebrek aan wind naar het noorden maar in de tweede helft van de middag kunnen de zeilen omhoog. Na het avondeten worden de gaffeltopzeilen gezet en weten we toch nog 5 a 6 knopen snelheid te maken en zelfs nog even 7 knopen. Gedurende de nacht neemt de wind echter steeds verder af.

Zondag 8 juli 2018
Rond 04.00 uur is de wind helemaal weg en halen we alle zeilen neer. We gaan verder op de motor. Ook de nieuwste meteogegevens die binnenkomen zijn weinig hoopgevend. We zitten voorlopig in de windstilte. Door de geringe voortgang en het feit dat we op woensdag 11 juli voor 12.00 uur in Sunderland moeten zijn voor het festijn Sail Sunderland wordt het te krap om nog door te varen naar Leith. Het dichterbij gelegen Blyth blijkt ons ook een ligplaats te kunnen bieden.

Maandag 9 juli 2018
Na een etmaal motorren zijn we door het windstilte gebied heen en op de dag- en voormiddagwacht gaan de zeilen weer omhoog. We zeilen overdag lekker in de goede richting. Om 17.00 komt de loods aan boord en een half uurtje later zijn we afgemeerd in Blyth. Voor zover we kunnen nagaan is de Eendracht hier nog nooit geweest. Blyth is een klein havenstadje met een marktplein met diverse winkels, restaurants en pubs. Even ten zuiden ligt een mooi zandstrand waar meerdere opvarenden na het avondeten een frisse duik zijn gaan nemen.

Dinsdag 10 juli 2018
s’ochtends is er nog gelegenheid tot passagieren. Na de lunch komt de loods weer aan boord en om 13.00 uur vertrekken we weer voor nog een klein etmaal zeilen. Gedurende de middag, avond en nacht zeilen we lekker door. Omstreeks 23.00uurt gaan we overstag en richting Sunderland.

Woensdag 11 juli 2018
Na een nachtje zeilen zijn mooi op tijd voor Sunderland. Om 08.00 uur beginnen we met het neerhalen van de zeilen en geheel volgens afspraak zijn we om 10.00 uur bij de loods en varen we de haven van Sunderland binnen alwaar al veel Tall Ships afgemeerd zijn. Vele opvarenden verkennen het festival terrein en de stad. De kapiteins van alle schepen hebben s’avonds een captainsdinner in het lokale footbalstation. Daaraan voorafgaande worden ze getrakteerd op een rondleiding door het stadion waarbij de voetbal helden uit het verleden werden besproken en zelfs de kleedkamers konden worden bezichtigd. Deze avond is er ook vuurwerk te bewonderen.

Donderdag 12 juli 2018
s'ochtends worden er sportwedstrijden gehouden waarbij de meeste schepen met teams vertegenwoordigd zijn. In de tussentijd is er “open schip” waarbij de Eendracht en de naastgelegen Sorlandet veel bezoekers te verwerken kregen. s‘middags wordt de crewparade gehouden waarbij teams van alle schepen door de stad paraderen. Traditiegetrouw is het Eendrachtteam nadrukkelijk aanwezig. Nadat de kok ons weer op een verrassingsdiner heeft getrakteerd gaan de meeste opvarenden naar de crewparty.

Volg de Eendracht live via MarineTraffic.

#zeilschipeendracht #sailingshipeendracht

---------------------------------------------

We zoeken er nog EENDJE!
VACATURE: Machinist m/v

Zelf een echt zeilavontuur beleven?
Klik hier voor al onze geplande meerdaagse zeilreizen.

---------------------------------------------

Dit blogbericht delen
Geraldine Kraak, opstapper

Reisverslag Ketelbinkiereis - Opstapper

10 Juli 2018
Eendracht - Postbus 51290 - 3007 GG Rotterdam - Tel.: 010 - 290 50 00 - info@eendracht.nl - Website: Bitfactory