SCHEEPSBLOG

Hemelvaartsreis

130509
09 mei tot 12 mei 2013
Rotterdam
Rotterdam

Namens de rode wacht: Karin en Nel

Goedemorgen!

11 Mei 2013
Namens de rode wacht: Karin en Nel
Goedemorgen zaterdag 11 mei, tijdens de hemelvaarttocht. Na een heerlijk nachtje rustig slapen in de haven van Great Yarmouth is de rode wacht aan de beurt om verslag te doen. Gisteren stond in het teken van aankomen in de haven, aanleggen, lunchen en je eigen tijd indelen. Hierdoor ‘missen’ wij onze hondenwacht en kunnen we bijtukken na een turbulente overtocht. Windkracht 8 op het hoogtepunt van de wind. Dit voelt niet bij iedereen comfortabel, maar er is wat aan te doen. Je kunt van te voren een bezoekje brengen aan de scheepsarts Alef, die wonderpilletjes bij zich heeft. Zo konden wij als rode wacht het goed volhouden. Hariette heeft vooroordelen opzij geschoven door als een echte scheepsvrouw te assisteren bij het binnenhalen van de kluiver. De golven sloegen over het dek en als je dan roerganger bent, dan beleef je de kracht van het schip in volle zeilen en dat is kicken!! Eigen tijd indelen was voor 9 personen van de rode wacht een uitgemaakte pandoer. Wij hebben de trein genomen naar Norwich. Daar kun je de magnifieke Normandische ‘Cathedral’ zien uit 1096. In 50 jaar is hier een geweldig kunstwerk verrezen, waar gedreven vrijwilligers je haarfijn informeren over hun passie. In dit typisch Engelse, sfeervolle stadje stonden de prunussen in volle bloei. Geweldig al die prachtige kleuren en met zo’n lekker warm zonnetje erbij pik je natuurlijk een lekker terrasje met een verfrissend glas bier. Na een heerlijk tapasdiner hebben wij aan boord ons nog kostelijk vermaakt met glaasjes stapelen en liederen ten gehore brengen. Het bleef niet bij zeemansliederen, maar ook de streekliederen werden niet vergeten, uit Utreg, Den Haag en Rotterdam. In onze wacht kregen we onderwijs door een echte doorgewinterde zeebonk, onze JW!

Wist u dat:
Wat loopt aan boord aan bakboordszijde van voor naar achter en aan stuurboordszijde van achter naar voren? (oplossing aan het einde van het stukje, even nadenken!)

“Aan loefzijde moet je loden en gissen. Aan lijzijde moet je loggen en pissen” Een wijsheid uit de tijden dat er nog geen GPS beschikbaar was en geen electronische navigatie bestond.

De uitleg;
Loden refereert aan het meten van de diepte. Een touw waar een lood aan bevestigd was, werd overboord gegooid en ingehaald totdat het zich recht onder je bevond. De lijn was op gepaste afstand gekleurd met rood, wit, blauw en oranje. De kleurtjes geven de diepte aan. Door dit een paar keer te herhalen en het gemiddelde te bepalen wist men vrij nauwkeurig hoe diep men voer.

Gissen gaat over het bepalen van de snelheid van het schip door het water. Het werkt zo: op het voordek én achterdek van het schip posteer je een persoon. Je weet de lengte van het schip. Je meet de tijd welke nodig is voor een drijvend voorwerp om de afstand van het voorschip tot achteren af te leggen. Door dat enkele malen te herhalen, wordt de gemiddelde snelheid door het water berekend.

Loggen: is het meten van de afgelegde weg van het schip tijdens een bepaalde tijd (bijvoorbeeld een hele wacht), met behulp van een mechanische log : Aan een touw wordt een logvin ( een torpedo-vormig lichaam) bevestigd, welke in het water ronddraait en deze ronddraaiende bweging wordt via de loglijn overgebracht op de log-klok, welke daardoor de afgelegde weg kan opmeten.

Pissen, benodigt geen nadere uitleg. Twijfelaars moeten het zelf maar uitproberen tegen de wind in.

Vanmorgen hebben wij het schip gedweild en gepoetst en dan zien we onze lijfkreet bewaarheid: Eendracht maakt macht en schoon schip maken schept een enorme eendracht!

Namens de rode wacht: Karin en Nel

(oplossing:het woord Eendracht)
Dit blogbericht delen

Vanaf 9 mei mag ik meevaren met de Eendracht

10 Mei 2013
Onbekend
Eendracht - Postbus 51290 - 3007 GG Rotterdam - Tel.: 010 - 290 50 00 - info@eendracht.nl - Website: Bitfactory
EN | NL