SCHEEPSBLOG

rood-wit-blauwe wacht

Laatste scheepsblog

20 December 2014
Laatste scheepsblog van de Atlantische Oversteek 2014.

Onze laatste wacht begint om 12 uur, het is een prachtige heldere sterrennacht, bovendien komt de maan laat op en is hij bijna weg. Perfect om nog een laatste keer alle geleerde sterrenbeelden te oefenen! We zeilen op de genua en het grootzeil de laatste mijlen richting onze bestemming. In de verte doemt aan de horizon een lichtvlek op, daar ergens moeten Sint Maarten en Anguila liggen...

Om 7 uur worden de zeilen door de witte en blauwe wacht gestreken en varen we op de motor verder. Een groen, bergachtig eiland ligt recht voor ons. Fritz mijmert: wat moet Columbus gedacht hebben toen hij op zo'n manier land in zicht kreeg? Om 10:41:10 passeren we de 63e lengtegraad, 1 minuut en 10 seconden na de voorspelling van Job! Hij wint dus de wedstrijdtoto en krijgt als prijs de ingelegde bonnen, maar hij mag ook sturen bij het ankeren van het schip in Marigot Bay. Dat gebeurt om kwart over 12, waarna we met alle wachten samen lunchen (makreel!). Na de lunch gaan we met z'n allen aan de slag om het schip verder klaar te maken: we zetten de huikjes op de zeilen, halen de barbecue tevoorschijn en plaatsen de zwemtrap aan de zijkant van het schip. Om 3 uur is het dan eindelijk zo ver: een welverdiende zwempartij bij het schip! Een voor een gaan we de zwemtrap af, het water is heerlijk warm (zo'n 25 graden), maar het is wel goed opletten want er staat behoorlijk stroming rond het schip. Stuurman Rinus heeft de taak van badmeester op zich genomen, vanaf het stuurhuis houdt hij alles nauwlettend in de gaten. Aan het zwemmen komt abrupt een einde omdat onze kwartiermeester zich niet goed voelt. Gelukkig loopt alles met een sisser af, en kunnen we gerustgesteld aan de borrel voor het Captain's Dinner beginnen.

De bar is voor de gelegenheid opgeschuurd en gelakt door bootsman Jan-Willem. Het achterdek wordt versierd met lampjes, ook hebben we sfeerlicht van de ondergaande zon. Om half 7 begint de barbecue, die door scheepskoks Ab en Hans weer perfect voorbereid was! Voor het nagerecht komt het bedanklied van de opstappers op melodie van My Bonnie is over the ocean, met begeleiding op accordeon door Joop. We genieten van heerlijke tiramisu met een optreden van Huug en Gerrit (opnieuw begeleidt door Joop). De schipper spreekt mooie woorden over het verloop van de reis. Het zingen gaat vervolgens door aan de bar, Jan-Willem heeft het boekje 'Shanty's voor Dummies' erbij gepakt en zet de ene na de andere shanty in! Muziek op de draadloze speaker slaat aanvankelijk nog niet zo aan, totdat onze schipper Ed zich als DJ van Hollandse hits ontpopt: "Er staat een paard in de gang", "Niet zoenen op het zebrapad", "Ben ik te min", "Het land van maas en waal" en talloze Hazes-klassiekers. Het meezing-festijn gaat door totdat machiniste Lisette door middel van Bluetooth met haar iPad de speaker overneemt met Belle Perez, cubaanse melodiën en classic rock!

Om 12 uur worden we door de schipper naar bed gestuurd, we worden morgenochtend immers om half 8 al weer gepord voor het ontbijt! We ontbijten zaterdagmorgen voor het eerst met z'n allen tegelijk, een volle eetzaal met 4 tafels en als klap op de vuurpijl een eitje bij het ontbijt (en dat op zaterdag!). Na het ontbijt maken we schoon schip, we poetsen het sanitair en het dagverblijf en ruimen de laatste spullen van de barbecue op. Daarna worden we in groepjes met de rubberboot naar de wal gebracht, sommigen om daar een dag rond te kijken en 's avonds weer terug te komen, anderen om naar het vliegtuig of een hotel te gaan. Zo eindigt onze Atlantische oversteek, een schitterend avontuur met zowel prachtig zeilweer met vol tuig als windstiltes op de motor, bakken in de zon op het voordek en in zeilpak achter het roer staat met windkracht 8, walvissen, dolfijnen en vliegende vissen, onbeschrijflijke sterrenluchten, zonsopkomsten en -ondergangen, heerlijk eten, maar bovenal een gezellige groep mensen die zich ervoor heeft ingezet dit avontuur samen een succes te maken. Er kan gezegd worden: er was eendracht aan boord.

Namens de rood-wit-blauwe wacht, Marco.
Dit blogbericht delen

De laatste zeildag

18 December 2014

Dromen

17 December 2014
Onbekend
Rode wacht

Het leven aan boord van de Eendracht

15 December 2014

Ik ben een beetje verliefd.

14 December 2014
Onbekend
Reinier Paping van de Witte Wacht.

Lange golven

Walvissen

07 December 2014
Hans Slob

Klein verslag van de rode ploeg

06 December 2014

Ed Lommerse, Schipper

Onderweg

02 December 2014
Eendracht - Postbus 51290 - 3007 GG Rotterdam - Tel.: 010 - 290 50 00 - info@eendracht.nl - Website: Bitfactory