SCHEEPSBLOG

Anke

Dreams come true!

25 Juli 2018
Inleiding: Hallo, Ik ben Anke. Ik ben 21 jaar. En ik kom van Belgie. (Antwerpen) Ik zeil graag maar ik had een droom. Meedoen met de Tall Ships Races. Toen de Tall Ships Races in Antwerpen was. Was ik net te laat om mee te doen. Dus na nog gebabbeld te hebben met een oude officier van de eendracht. Zette ik mij voor mijn laptop en zocht naar de Tall Ships Races van 2018. Rotterdam naar Sunderland, Sunderland naar Denemarken, Denemarken naar Noorwegen. Voor de laptop had ik een keuze om welk schip en hoelang. Als ik een week wil dan moet ik veel voor de terugreis betalen en als ik een volledige maand neem betaal ik gewoon Nederland een heel de reis. Eerste keer een hele maand weg van mijn ouders. Dat zal de ultieme uitdaging zijn om ook zelfstandiger te worden. Ik dacht niet na een regelde het ineens. Hard werken een dan kwam mijn droom uit. Een zo begint mijn avontuur! Ik wens mijn lezers veel leesplezier!

De Tall Ships Races 2018

Dag 1: De eendracht Vandaag om half 6 opgestaan. Om te vertrekken naar Rotterdam vanuit Antwerpen. Het is maar een uurtje rijden dus ik was daar toch wel vrij vroeg. Eenmaal aangekomen in Rotterdam (8uur) Ging met mijn ouders naar de eendracht. Daar mocht ik al aan boord komen en mij al installeren. Mijn ouders gingen vroeg weg omdat ze ook weg gingen met de Hartendief (Victoire 1044) Om 10 uur kwamen mijn hutgenoten aan. Eigenlijk kwam iedereen aan. Mijn hutgenoten zijn zo als zussen voor me. Nadat iedereen geïnstalleerd was hadden we een briefing van de kapitein. Wat en hoe van het schip. Toen dat we gingen vertrekken. En we vertrokken richting de eerste race, Sunderland! Op zee kregen we een rondleiding van onze team leader. Dit was handig om alles te weten voor het brandrondje. Nadat we een rondleiding hadden gehad. Gingen we oefenen voor de buitenkluiver hoe dat moest. En dan rusten maar.

Dag 2: Op richting Schotland Half 4 gepord worden. Aankleden en naar boven naar de buitenbrug. We hebben een uur gezeten een niks gedaan tot we met zijn allen de zeilen gingen neerhalen. Want de wind was weg. Na dat uur hadden we Tosti`s gemaakt die waren zoo lekker. Om 8 uur was onze shift gedaan en nu konden we lekker ontbijten. Na het eten wat bij slapen. Van het schip leer je heel veel bij al van 2 dagen. Ik vind het nu al leuk na dag 2. Veel nieuwe mensen leren kennen. Tot straks een slaaplekker

Dag 3: op naar Blyth We hebben de nacht gedaan. Lang slapen tot 10uur. Binnen gelopen in Blyth. In Blyth heb ik lekkere Jelly Babies gaan hallen en een cider met bosvruchten gedronken. Een vrienden gemaakt aanboord om de stad wat te verkennen een naar het strand te gaan.

Dag 4: In Blyth Op een normaal uur wakker geworden in de jachthaven. Dan lekker met heel de crew samen eten. Na het eten gingen we wat shoppen. Om 12 uur moesten we terug aan boord zijn voor de lunch. Na de lunch Eendracht klaar maken voor vertrek naar Sunderland. Eenmaal dat het schip gereed was kwam er een pilot op ons af voor ons buiten te varen, te begeleiden naar de zee. De team leader vroeg aan mij om een tuigje aan te doen om de zeil linten los te maken op de buitenkluiver. Hoe moest ik dit doen in het net liggen een zo alles losmaken. Toen dat de buitenkluiver opgeheven werd had ik wel enorme bibber knieën maar ben wel zeer blij dat ik het heb gedaan. Het zeil was boven dus nu konden we terug naar de brug. Daar had Hilde (Waar ik van les gekregen heb) geleerd voor op de kaart de koers aan te duiden dit ging eigenlijk vrij goed en makkelijk. Dit mocht ik dan ook elk uur doen op de brug.

Dag 5: Op naar Sunderland Opstaan om 4 uur werken tot 8 uur. De witte groep gaan porren. Daan maakte ons wakker. Om 4 uur was het al licht en koud dus warm aankleden, Ik mocht de richting aanwijzing doen. Dan lekker kijken van waar zijn de andere schepen. In mijn groep zat er ook nog een Belg en deze keer hadden de Belgen de witte groep gaan wekken op zijn Belgisch. En dit vonden ze super. Ontbijt gaan opdienen nadien. Een toen kwamen we in de haven van Sunderland. We lagen naast een Noors Viking schip en toffe mensen die Noren. Lekker gegeten maar zonder kaas.

Dag 6: Laatste dag van de eerste crew Dag7: We hebben vuurwerk gezien. Hebben allenmaal schepen gezien waar we ook op mochten. Deze avond ging ik ook met een jongen wandelen op de kaai. Bootjes kijken, goedendag zeggen tegen de Belgen (de Rupel, de Belgium Navy) Nog wat wandelen, De volgende ochtend moesten we poetsten was echt wel leuk. Deze avond was het ook crew party.

14 juli: Opstaan om half 8. 8 uur ontbijt. Lekker gegeten. Dan klaarmaken richting het poetsgerief. Poetsen. Dan hebben we de nieuwe groepen verwelkomt een alles aangeleerd aan de nieuwe groep hoe alles van de Eendracht werkt.

15 juli: Opstaan , eten, shift doen Vandaag moesten we de vroege wacht doen van 4u tot 8u. Ontbijten en dan om 12u middag eten. Elk eten aan boord is heel lekker. Shift van 18u tot 20u. Hiervoor werden we gepord voor half 6 om nog avond te eten en dan zo om 18 u op de brug te kunnen staan. De laatste dienst was van 12 u tot 4 u. Niet tussen door geslapen en gewoon gaan. Mijn zeilbroek, zeilvest, trui,… In deze shift heb ik een 1 en 30 gestuurd op de zeilen. En iedereen zei dat ik het goed had gedaan zelfs de stuurman. Koers 65 a 70 graden. Veel Engels gepraat een dan maar slapen.

16 juli: Van 12u tot 4u is toch wel havy. Na deze lange shift konden we goed een lang slapen. We kunnen slapen van 4 u tot s `middags dus 12u. Vannacht goed gedroomd. Met de wedstrijd liggen we nu 10de van de 15de. Heb juist mijn shift gedaan van 12 tot 4 uur s `middags. Nu free. We zijn het killer spel aan het spelen. Na 1 dag ben ik al dood. Ook hebben we het eenden spel. Team red.

19 juli: Gewonnen met de eendracht We zijn nu in Denemarken. Voor mij de eerste keer. En serieus het is hier zo mooi. Al de schepen liggen mooi bij een. Heb Beach volleybal gedaan we waren niet gewonnen maar best sterk. Met het touwtrekken heb ik gesupporterd. Superleuk! Nu snel daar het schip voor de crewparade. Om ter luist, om ter gekst, en ja hoor wie won er de Eendracht. Met de race waren we 6de. Ik wil niet weg van Denenmarken!!

22 juli: Vertrek uit Esbjerg en naar Stavanger Gisteren rond 2uur zijn we vertrokken in Esbjerg. De andere schepen waren vroeger vertrokken. De Urania( Nederland mil) ze hadden met vertrek een kanon schot gelaten. Ook de Belgium navy ,de Rupel en een oude Rusisch piraten schip. Heel de groep verschoot van hu wat gebeurt er nu . Maar het waren de schepen maar. Goed nu we zijn vertrokken zijn de motoren aan. Toen riep er iemand van hé, daar zit Harry (crew van de Eendracht) op het container schip dat ons voorbij kwam. Iedereen kei enthousiast en zwaaien maar. Na dat dat gebeurt was moesten we 2 zeilen hijsen in de blauwe wacht. En wacht lopen tot 6 uur. Om 6 uur lekker eten. Dit was enorm lekker. Dan heb ik nog een half uurtje aan het chillen geweest en ja hoor dan naar bed voor de shift van 12u tot 4 u. Om half 12 worden we gewekt voor de shift te doen. Goeie gesprekken gehad. Heerlijke croque`s gemaakt was zeer lekker met mayo en ketchup. Na deze shift terug slapen. Slaapzacht!

Goedemorgen! Het is 10 uur en om half 12 krijg ik middag eten. Nu stillaan aankleden. En dan wat muziek luisteren Na het half uurtje eten en 4 boterhamen gegeten. Ging ik mijn tanden poetsen en shift doen. Van 12u tot 4 dit duurde toch wel lang. Heb een half uurtje gestuurd op kompas. Dit is toch wel moeilijk. Heb dan de gordijnen gaan ophangen. Na deze shift hebben we een film gezien die ik in Denemarken heb gekocht. Lekker gegeten. De schipper vroeg wie er mee een berg wou beklimmen, de Prekestolen en hij moest hoeveel er meegingen voor de bus. Na het eten terug de shift doen. Om half 12 moest ik porren. De rode wacht al was bijna iedereen al wakker. En nu gaan we slapen.

23 juli:  De witte wacht port ons waker. Eten, kleren aan en shiften. Op de brug staan dan. Dan moesten we de gieken omhoog hijsen. Nog meer poetsen. De douche doe ik standaard om proper te maken. Tot er iemand vroeg om een blog te schrijven en aangezien ik dit al doet. Ik wil wel de eendracht bedanken dat ik deze reis deze blog mocht doen. Dit was al een deel van mijn reis.

Nog niet alles staat er op maar als je mij ook wil volgen:
ankes.travels op pindat

Volg de Eendracht live via MarineTraffic.

#zeilschipeendracht #sailingshipeendracht

---------------------------------------------

We zoeken er nog EENDJE!
VACATURE: PARTIME: Kapitein m/v

Zelf een echt zeilavontuur beleven?
Klik hier voor al onze geplande meerdaagse zeilreizen.

---------------------------------------------

Dit blogbericht delen
Mel

Live blog - Cruise in Company

25 Juli 2018
Bert en Karin

23 Juli 2018
Eendracht - Postbus 51290 - 3007 GG Rotterdam - Tel.: 010 - 290 50 00 - info@eendracht.nl - Website: Bitfactory