Een maritieme ervaring

Met de 'Maritime Experience Day' wil de Eendracht in samenwerking met de zeevaartschool Abel Tasman, de Maritieme Academies in Harlingen en Ijmuiden en het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling kinderen enthousiast maken voor de scheepvaart.


Jonge zeebenen wennen aan 't ruime sop

Reportage Delfzijl
Met of zonder zeebenen begint groep 8 van de Eexterbasisschool uit Scheemda aan de 'Maritime Experience Day'. In de Abel Tasman zeevaartschool
en aan boord van zeilschip Eendracht proeven twintig leerlingen aan het beroep van zeeman. Ze leren alle aspecten van het zeezeilen.

Onder begeleiding van de maritiem officiers in opleiding Wiebe Haaima en Klaas Bijlsma nemen de kinderen een kijkje in de ruimten van de zeevaartschool. Enthousiast klimmen ze in een reddingsroeiboot en wanen zichzelf op zee. "Ik ben de stuurman!", schreeuwt een van de jongens uit de groep. Als Haaima hem vertelt dat hij helemaal aan de verkeerde kant van de boot zit, rent hij vlug naar de overkant.

Op de brugsimulators mogen de scholieren de koers aangeven. Door de route op een elektronische zeekaart te volgen, kunnen zij het schip veilig de haven van Rotterdam insturen. "Het was even spannend, maar ik voer net achter een ander schip langs", verteld de 11-jarige Damien Bos trots. Hij voelt zich al helemaal op zijn plek in de maritieme wereld. "Ik zou later best de techniek op een schip willen doen."

In de machinekamer van de Eendracht, waar de machinist de kinderen uitleg geeft, heeft Damien de aandacht er goed bij. Zijn klasgenote Nora Hoekstra (11) is er nog niet zo zeker van of ze het scheepsleven wel zo aantrekkelijk vindt. "Je bent zo lang onderweg met een boot. Ik zou het een paar dagen volhouden, denk ik, maar daarna wil ik weer terug nar het vaste land."

Een opleiding op de zeevaartschool is dan ook niets voor Nora. "Ik heb volgens de test wel zeebenen, maar reis toch liever met het vliegtuig." Aan de hand
van de zeebenentest die alle basisschoolkinderen op de zeevaartschool maken, kunnen ze bepalen of zij zeebenen hebben en dus geschikt zijn voor een baan op zee, in de binnenwateren of dat ze beter op de wal kunnen blijven.

Niet alleen de brugsimulator valt in de smaak bij de mogelijk toekomstige zeevaarders. Na de snelcursus knopen, eveneens op het Abel Tasman, probeert menig scholier op de Eendracht de geleerde knopen in de praktijk te brengen. Het goed kunnen leggen van knopen is erg belangrijk op een schip.
"De heel stevige platte knoop en de achtknoop zijn erg handig en redelijk gemakkelijk. Die weet ik nog steeds", zegt Nora aan het eind van de rondleding aan boord. Ze vindt de mastworp saai en te ingewikkeld. "Die lukt mij niet." Mocht Nora zich bedenken en later toch haar zeebenen willen gebruiken, zal ze ook de ingewikkeldere knopen moeten leren.

Voor het vastmaken of ophangen van palen past de bemanning van de Eendracht verschillende varianten toe. Die kunnen de kinderen ontdekken op het dek. Zelf aan het roer staan, is echter stukken interessanter. Een stuurman geeft de kinderen aanwijzingen en ondanksdat het schip veilig aan de kant blijft, voelen ze zich even heel stoer.

Bron: Dagblad van het Noorden
Door: Eline Smid

Kijk hier voor uitgebreide informatie over de 'Maritime Experience Day'





« Terug naar het overzicht

Eendracht - Postbus 51290 - 3007 GG Rotterdam - Tel.: 010 - 290 50 00 - info@eendracht.nl - Website: Bitfactory
EN | NL