22 december 2022, Atlantische Oceaan.

Lieve vrienden/familie/geïnteresseerden,

Momenteel varen wij ergens op ongeveer 1/3e van de de tocht van Kaap Verdië naar Martinique. Ik zit zelf in de rode wacht en we hebben het erg gezellig. De afgelopen dagen hebben wij wacht gelopen van 8 tot 12, een fijne tijd om mee te beginnen. Overdag starten we de dag lekker in het zonnetje en in de avond zien we de prachtige sterrenhemel, terwijl we toch nog goed kunnen slapen. Morgen gaan we wisselen naar de 4 tot 8 wacht. Dit zal vast even wennen zijn, maar het wordt heel mooi om dan zowel de zonsopgang als zonsondergang te kunnen zien.

De wachten bestaan met name uit: aan het roer staan, dek-rondjes lopen, zeunen (elkaar bedienen tijdens het eten), een beetje schoonmaken, maar voornamelijk genieten in het zonnetje of ‘savonds van de sterren (en van de vele raadsels en black stories die verteld worden). In onze vrije tijd slapen we veel, maar hebben we ook genoeg tijd om boeken te lezen of lekker muziek te luisteren.

We gingen de afgelopen dagen best snel en constant dezelfde koers. Uiteindelijk zouden we daardoor veel te noordelijk eindigen, dus daarom werd het tijd voor een overstag! Dit was leuk om te doen; er moest van alles gebeuren en iedereen kreeg een eigen taak. Het ging erg goed en nu varen we de komende 1 a 2 dagen met de zeilen over de andere boeg.

We hebben al van alles geleerd. Dewi gaf ons een lesje zeilinstructie en Hein leert ons van alles over de sterren en navigatie. Ook ga ik binnenkort nog iets heel anders leren, namelijk brood bakken. Het eten aan boord is heel goed. Je eet veel omdat je veel beweegt, maar stiekem ook wel omdat het gewoon zo lekker is!

We zien natuurlijk met name zee om ons heen, maar we hebben behalve prachtige (vallende) sterren, inmiddels ook dolfijnen en een andere boot gezien. Stiekem hoop ik dat we deze tocht ook nog een keer een walvis gaan zien. Jeroen heeft nog contact gezocht met een andere boot die ook naar Martinique gaat. De zonsondergangen zijn misschien wel het meest bijzonder van de tocht, dat ga ik niet snel meer vergeten.

Waar ik wel erg aan moest wennen is dat de boot constant op en neer gaat. Alles wat je doet kost net iets meer moeite, waar je best moe door wordt. Tijdens het eten hebben we ‘speklappen’ op tafel die ervoor zorgen dat de dingen een beetje blijven staan, maar alsnog vallen er gemiddeld wel 2 waterkannen per dag en horen we bij elke golf wel iets rommelen. Ook slaap ik met een plankje tegen m’n bed aan, zodat je er niet uitrolt. Toch zit het met de zeeziekte goed, eigenlijk is iedereen die er last van heeft gehad, inmiddels weer beter!

Gisteren hadden wij nog een extra taakje als wacht: we mochten het dagverblijf versieren voor kerst. Over een paar dagen hebben we het kerstdiner aan boord. De voorbereidingen zijn al bezig (vanuit de keuken horen we af en toe wat kerstliedjes) en de sfeer is goed!

Cees heeft nog een andere taak op zich heeft genomen: het analyseren van de voorspellingen van de aankomstdatum. We doen een spelletje over op welke dag we aan gaan komen op Martinique en hij heeft alle verwachtingen met elkaar vergeleken. Het is lastig in te schatten, maar het gemiddelde ligt rond oud en nieuw. De komende dagen varen we dus nog even lekker door. Het zou heel leuk zijn om nog voor oud en nieuw op een eiland te zijn, maar dit weten we natuurlijk nog niet zeker. De rode wacht wenst jullie in ieder geval een hele fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!

Groetjes,

Sannah

namens de Rode wacht


Na een excursie op het eiland Sal overdag, ’s avonds vertrokken voor een lang reis naar Martinique.

Met een totaal van 31 opvarenden, waarvan 17 opstappers verdeeld over drie wachten. Met vijf heren en een kwartiermeester vormen wij de witte wacht. Anders dan bij korte reizen heeft de schipper besloten dat we vijf dagen in een wachtschema lopen met voor ons de eerste vijf dagen ’s nachts de hondenwacht. Dat geeft ons rust, want dat betekent dat we kunnen voorslapen tot 11.30 uur en naslapen vanaf 04.30. Tweemaal een diepe REM-slaap en daar rust je van uit.

We hebben een nieuwe kokkin aan boord die zegt wat zenuwachtig te zijn voor deze nieuwe job, maar zij wordt uitstekend ingewerkt door een ervaren hulpkokkin, die bekend staat om haar sauce Beanaise. Kortom, over de prestatie van het kombuis zijn er geen klachten, want ook wij waren zenuwachtig over de komst van een nieuwe kokkin.

Met de heersende noord-oost passaat loopt het schip in een goed tempo westwaarts, echter de ruimende wind brengt ons steeds verder van onze koerslijn waardoor we vandaag in opdracht van de schipper overstag zijn  gegaan. Zo wordt de reis van 2300 mijl met enige honderden mijlen verlengd. Alle opvarenden mochten een aankomsttijd opgeven naar een lengtegraad nog heel ver weg. De winnaar wint 31 consumptiebonnen, te besteden aan een rondje drank voor het hele schip. Alle aangedragen tijden zijn door een opstapper verwerkt in diagrammen voor de verschillende wachten, per leeftijdscategorie, compartimentbewoners alsmede stuurboord- en bakboordslapers. De crew is vrij eensgezind, maar beschikt dan ook over voorinformatie.

De eerste nachten hebben we veel vallende sterren gezien, maar nu niet meer. Daarover geklaagd bij de stuurman die ons beloofd heeft er komende nacht een aantal te zullen (neer)schieten. We zijn benieuwd !!

We zijn een nieuwsgierige wacht. We ontdekten op het kaartscherm een merkwaardige verticale  lijn op 37.00.000 west. Het blijkt een scheidingslijn te zijn tussen twee betonningssystemen, Iala A (europees) en Iala B (Amerikaans). De verwachtte tonnenlijn blijkt echter verdwenen en is nu virtueel.

Intussen nadert het kerstfeest met rasse schreden. Het dagverblijf is smaakvol versierd, inclusief de boom met ledverlichting. Er is wel wat onrust ontstaan over het vieren van het kerstdiner, over bakboord of over stuurboord. De keuze aan het kombuis laten wordt niet ondersteund, dus wordt voor een ander besluitmodel gekozen. Naar goed Hollands gebruik een stemming of ledenraadpleging. Als de stemmen staken zal de schipper de beslissende stem hebben. Dat is de democratie van de Eendracht en wij schikken ons daarin.

Nog even over de kokkin. Zij heeft eerder gewerkt in een mij goed bekend visrestaurant op Vlieland. Wil graag koken met verse vis en vraagt ons de aan dek gevonden vliegende vissen af te leveren in de kombuis. Zij heeft een heerlijk recept van een oude chinese kok. Wij zien er naar uit.

De machinist is bezig aan zijn laatste reis voor de Eendracht. Jammer voor de Eendracht, want hij is een kundig en aimabel man. Door alles te zeilen en het oliezeil niet te gebruiken, nemen we hem wat werk  uit handen, maar er zijn altijd  genoeg klusjes op het schip die wij niet zien. We besparen in ieder geval olie.

We varen nu over stuurboord, op zoek naar onze oorspronkelijke koerslijn. Door het maken van deze reis besparen we veel energiekosten thuis. Moet een reden zijn een volgende keer er ook bij te zijn. Wij wensen allen goede feestdagen en komen wellicht later met nieuwe berichten.

Groet van de Witte Wacht.