Het lief en leed van een zeeman (M/V/X)…

Machinerie:

Het rollen van het schip bemoeilijkt de werkzaamheden. Het waait al een paar dagen ruim 20 knopen en we stampen en rollen flink. Het oliepeil van de motoren is voor eigen interpretatie vatbaar evenals het brandstofgebruik. Onze gemiddelde snelheid van de afgelopen dagen is gemiddeld 10 knopen, ons record tot nu toe is 14,2 knopen. Een probleem voor onze HWTK en tweede machinist Wiljan! De schroefas ging met de rem aan de haal en maakte een enorm kabaal. Hij was bijna niet meer te gebruiken, je kon hem in de gang al ruiken.

Gedurende de reis is onze HWTK en tweede machinist elke nacht uit z’n kooi getoeterd door een machinekamer alarm (de kok in de hut ernaast trouwens ook). Het warme zeewater heeft z’n weerslag op de prestaties van de koelcompressor. Hup, daar kwam Wiljan met de waterpomptang, de nijptang en de combinatietang en het alarm is gestopt

Tijdens het wekelijks testen van de noodbrandbluspomp zijn we bijna onze nieuwe kok Yvonne verloren, de HWTK, tweede machinist en KM Rood hadden haar bijna met acht bar van dek geblazen, dat moeten we natuurlijk niet hebben op de oceaan met nog ruim een week te gaan.

Dek:

Drie dagen terug voltrok zich een grote ramp, ons geliefde maar fragiele gaffeltopzeil heeft het helaas begeven. Na nadere inspectie door Dewi en Jeroen bleek de enige behandelmethode het vervangen van een zeilbaan. Het uithalen van de baan en weer naaien is een monsterklus. Bij het opmeten van het zeil rol je over dek. Een stabiele plek om het sjabloon voor de nieuwe baan te tekenen is niet te vinden en zal moeten wachten tot Martinique. Wordt vervolgt…

Ook kapitein Hein bleef een technisch mankement niet bespaard. Zijn dasring viel uit elkaar, gelukkig waren daar wat lijm en een klem en ligt Hein z’n geliefde scouting dasring keurig op de werkbank te drogen.

Hier en daar is het schip ontroest en bijgeplekt. En natuurlijk niet te vergeten hebben we een firedrill gehouden. De situatie was als volgt, de oplader van Hein z’n elektrische step had vlam gevat, daarnaast was er ook een slachtoffer in een van de hutten. Bij het evacueren van het slachtoffer werd per abuis het hoofd vergeten. De dokter kon helaas niets meer voor hem betekenen, gelukkig was de brand wel snel en professioneel onder controle. Einde oefening.

We zeilen tussen de buien door. Er is echter een kwartiermeester die de regen aantrekt en dat is Maarten. Zodra hij zijn nieuwe zeiljas (nog met kaartjes) aantrekt barsten de buien los. Zonnedansjes werken hier zelfs niet tegen.

Kombuis:

Ook in de kombuis rolt het flink. We zagen bleke snoetjes, want door het kombuis vlogen al onze toetjes! De polo van Yvonne is nu al vervanging toe, ze zijn niet meer wit te krijgen, graag ontvangen we nieuwe polo’s!

Johan (Broodsman) heeft zich ontpopt tot ware bakker. Iedere ochtend om zes uur (behalve in het weekend) is hij in de kombuis te vinden. Brood bakken we aan boord zelf en zo hebben we iedere dag vers brood. Maar ook hier voltrok zich wederom een grote ramp. De Hobart (onze keukenmachine) gaf er de brui aan. Ducttape en 10 secondelijm bleken afdoende om Hobart weer tot leven te wekken

Nog een update over een technisch mankement in de kombuis, aan onze giga high tech oven (met automatisch spoelprogramma Clean Jet Eco). Het spoelprogramma wilde niet meer spoelen. Gelukkig waren daar de HWTK, tweede machinist Wiljan en ETO Jeroen. Met gezwinde spoed sleutelden zij de oven uit elkaar en weer in elkaar en spoelen maar!

Accommodatie

Gedurende de reis hebben wij het schip verder verbeterd. Naast het koffiezetapparaat hangt tegenwoordig een krijtbord met daarop de koffiezettijd, ook de borden in het dagverblijf vliegen niet meer in het rond wanneer je het kastje openmaakt.

Illana is dagen op zoek geweest naar een verdachte lekkage/lozing in de bierstore. Na proeven bleek het Heineken 0.0 te zijn. Na een korte zoektocht is het lekkende blikje gearresteerd  en uit z’n lijden verlost, nu is de bierstore weer droog.

Groetjes,

Wiljan (HWTK en tweede machinist)

Illana (Opper en slijter)

Dewi (Bootsman en zeilmaker)

Johan (Bootsman en broodsman)

Yvonne (Kok en assistent machinist)

Maarten (Kwartiermeester Blauwe wacht en regenmagneet)

Jeroen (Kwartiermeester Rode Wacht en blijkbaar Electrical Technical Officer)