Dagtocht met de Voedselbank door de ogen van een opstapper

Via de “Meedeler”, het blad voor vrijwilligers van de Voedselbanken in Nederland, kreeg ik afgelopen voorjaar de kans om de klanten van onze Voedselbank een dagje mee te laten varen op de “Eendracht” de zeilende driemaster van Stichting Zeilschip Eendracht. Het schip wat ik zo goed kende uit de jaren die ik in Scheveningen woonde en waar een oom van me vroeger nog schipper op was geweest(de “Eendracht” 1!). Een tiental klanten had belangstelling en kreeg een folder met aanmeldingsadres erop.

In de maanden die volgden kreeg ik van verschillende kanten te horen dat er klanten zich hadden aangemeld en mee wilden zeilen. Alleen hoe komen we daar? Ik heb aangegeven dat ze dan op een bepaalde dag wel met me mee konden rijden.

Twee jaar terug mocht ik ook met een groepje mensen deelnemen, het was toen een regenachtige dag met veel wind midden in een mooie augustusmaand… heel wat anders dan afgelopen zondag!

Samen met drie van mijn klanten reed ik zondagochtend naar Rotterdam. Bij de Holland Amerika kade aangekomen, we waren er mooi op tijd, zagen we haar al liggen, de driemaster Eendracht!

Een van mijn klanten verzuchtte: “Alleen al om hierheen te komen, is het een fantastische dag”!

Auto in de parkeergarage gezet en aangemonsterd, een Covid verklaring ondertekend en ons paspoort laten zien. Toen aan boord gegaan waar we verwelkomd werden door de bemanning. Tassen in een lege hut gezet en koffie/thee gekregen op het achterdek, de “Theetuin”.

Langzaam aan vulde het schip zich met mensen. Na een drie kwartier werden we door de kapitein(Jan-Willem) welkom aan boord geheten en werd het een en ander uitgelegd; varen op de motor naar Hoek van Holland, daar buitengaats en de zeilen hijsen, daarna op de motor weer terug, onderweg koffie/thee zoveel we wilden, we kregen twee consumptiebonnen voor iets anders, lunch en diner werden op heen en terugweg geserveerd.

Trossen los en op weg. Prachtig weer en door de Corona perikelen, maar met 50 personen als gast i.p.v. 100! Samen met een bemanning van 20/25 personen dus een beperktere hoeveelheid mensen.

Er volgde een prachtige tocht langs diverse havens, vriendelijke bemanningsleden(ook allemaal vrijwilligers! Behalve de kapitein) die van alles uit wilden leggen  en diverse leuke doorkijkjes volgden.

Lunch om 12 uur werd aan dek geserveerd, broodjes met allerlei beleg en een salade. Stukje watermeloen en (Karne-) melk erbij.

Via Vlaardingen en Maassluis naar Hoek van Holland, onderweg uit moeten wijken voor de bouw van de Blankenburger tunnel die aan land in elkaar wordt geknutseld en met sleepboten verder onder ‘t water door wordt getrokken….

Veel marifoonverkeer tussen de verschillende scheepvaartbegeleidingsposten onderweg.

Leuk om aan het roer te mogen staan wat ieder die dat aangaf ook mocht! Ik zelf mocht Eendracht buiten de havenhoofden brengen en later op volle zee zeilen nadat de bemanning samen met de gasten de zeilen hadden gehesen….

Gezeild voor de kust van Monster en Scheveningen en weer terug naar de Nieuwe Waterweg.

De zeilen gestreken(wat een klus!) en op de motor weer terug. Heerlijk in de zon gelegen/gezeten.

Lekker diner om 18.30 uur en verder de Waterweg op. Iedereen van ons groepje aan het stuur/roer gekregen! Geweldig leuke foto laten maken door de stuurman van dienst terwijl ik aan t roer stond….

Na nog een rondje door de haven waar MS De Rotterdam aangemeerd ligt en waar deze Floormanager ineens als roerganger hard moest werken aan het roer i.v.m. een tegenligger en commando’s kreeg van de echte kapitein met een bootsman(vrouw) die de commando’s herhaalde als ze uitgevoerd waren… pff het was een memorabele zeildag!

Na een voorspoedige gezellige terugrit kwamen we rond 20.00 uur weer in Hoogerheide terug…

Wat was het een geweldige dag!!!! Dank stichting Zeilschip Eendracht hiervoor.