Jongerenzeilkamp 3-9 augustus

Verslag van Arne – jongerenzeilkamp (reisnummer 200821):

Zoals voor velen het geval is gaan vakantieplannen niet door, zo ook die van mij niet. Gelukkig is er nog de Eendracht! Met een kleine groep jongeren (13 opstappers) van 14-18 jaar stapten we maandagochtend 3 augustus aan boord van Zeilschip Eendracht om een week te gaan zeilen op zee.

Het zou een mooie week worden met veel zon, hoge temperaturen en een klein beetje wind. De coronamaatregelen aan boord stonden toe dat de jongeren wel binnen de 1,5 meter mochten komen, maar dat gold niet voor de crew.

Bij het welkomstwoord van de schipper werd het plan bekend gemaakt, we zouden richting Den Helder gaan zeilen. Aan boord stond elke dag in het teken van een ander Europees vakantieland: Italië, Frankrijk, Spanje, Nederland, Duitsland en Griekenland. Hierop werd door de Kok het menu elke dag aangepast, zo hadden we bij Italië ’s avonds lasagne en bij Frankrijk bij de lunch croque-monsieur.

Later ging ook het ‘moordspel’ van start. Iedereen kreeg drie kaartjes: persoon, plaats en moordwapen (een voorwerp). De bedoeling van het spel was om ervoor te zorgen dat je de persoon op die plaats kreeg om daar met het moordwapen te kunnen vermoorden. Die persoon moest dan zijn kaartjes aan jou geven en lag zelf uit het spel. Wie de meeste kaartjes verzameld had, had gewonnen. Doordat de kaartjes totaal willekeurig waren, kreeg je de gekste combinaties. Zo is er iemand met een tros in het dagverblijf ‘vermoord’ en met een pollepel in de trossenberging.

Toen we de Nieuwe-Waterweg uitkwamen merkten we al dat er nog minder wind was dan dat we hadden verwacht. Er stond zelfs zo weinig wind, dat we in totaal 2 dagen voor anker hebben gelegen deze week. Dat maakte het er niet minder leuk op. Door de bemanning werd er een zwembadje op het voordek neergezet en er werden waterpistolen bij gehaald voor nog meer verkoeling. Later bleek dat zelfs de tuinslang niet genoeg was, dus werd de brandslang er ook nog bij gehaald.

Diezelfde nacht trok de wind flink aan. Snel ook, we gingen binnen 2 uur van anker naar 32 knopen (60km/h) wind. Dat zorgde ervoor dat het schip scheef ging hangen. De volgende dag was dan ook bijna iedereen zeeziek, gelukkig voor hen viel de wind die middag weer weg.

Door het gebrek aan wind zouden we wel naar Den Helder kunnen gaan, maar niet terug kunnen zeilen. Dus werd het plan omgegooid en zijn we op woensdagmiddag de haven van Scheveningen binnengelopen. Daar hebben we een leuk dagje strand gehad en zijn de volgende dag weer vertrokken. Op vrijdag hadden we de bonte avond. We hebben spellen gespeeld, een soort ‘dansfeest’ gehad op het dak van het dagverblijf en had de bootsman ervoor gezorgd dat we met zijn alle op het voordek de film Captain Philips konden kijken op de boomfok (er stond toch geen wind). Ook hebben we deze week een unieke kans gehad door te zien hoe een lijnwerptoestel werkt in noodgevallen.

Verder kwamen er zaterdagmiddag nog twee catamarans voorbij waar ook Eendracht-crew op zaten. Natuurlijk moesten we een mooie grap met ze uithalen. We hebben de MOB-boot gevuld met waterballonnen en waterpistolen, zijn naar ze toe gevaren en hebben ze allemaal op hen afgegooid. We hadden ook nog enkele emmers met waterballonnen aan boord laten staan voor als ze dichtbij genoeg zouden komen. Helaas was dat niet zo, dus toen we met de MOB-boot terug kwamen langs het schip we de volle laag van de opstappers die nog aan boord waren!

Kortom een zeer geslaagde week!