Mijn eerste zeezeilreis - Atlantische Oversteek 2019-2020 - update!

Mijn eerste zeezeilreis – Atlantische Oversteek 2019-2020 – update!

Voor de nieuwe update. Scroll naar beneden.

Mijn eerste zeezeilreis gaat van start.

Zaterdag 21 december

Direct toen deze reis op de website stond heb ik mij direct aangemeld, dit was al in juni. Marion Ellenbroek, kwartiermeester en echtgenote van mijn neef, had bij mij de onderdrukte verlangens doen ontwaken om een dergelijk avontuur aan te gaan.
IK moest het gewoon vooral doen van haar!! Niet elk jaar krijg je deze kans.

De week voorafgaand aan de reis voelde ik een gezonde spanning. Toen was het zover. Om 02.45u vanuit Nijmegen op weg naar Schiphol voor een vroege vlucht naar Las Palmas waar de Eendracht op mij en de anderen opstappers lag te wachten. Op het vliegveld van Las Palmas kwam ik bij de bagage Veerle en Remco al tegen en met de bus zijn we naar de haven gegaan. Ja hoor tussen een aantal joekels van cruiseschepen wenkten de drie masten ons welkom. Samen met Remco kreeg ik een ruime 4 persoonshut samen met toegewezen. De bagage heb ik aan boord gelegd en we zijn even gaan lunchen aan wal zodat de crew nog even hun ding konden doen.

In de loop van de middag druppelde de rest van de opstappers binnen en schipper Tjerk en opper Hein gaven ons de info wat ons te wachten stond, het wachtlopen, zeunen, porren en vooral ook genieten. Na de heerlijke paella van koks Danny en Gerard de hut in, en slapen als een blok. Nog geen deining..

Zondag 22 december

Half acht ontbijt met op zondag ei met gebakken spek!! We kregen nog informatie dat we via Kaapverdie zouden varen om eventueel ook nog te bunkeren en zodat we nog de benen kunnen strekken voordat we de oversteek gaan maken. Leuke verrassing!

We moesten nog wel even wachten voordat we konden vertrekken want de loods was te laat. Spanje manjanamanjana..
Nog even appen met fimpjes en fotos van trossen los voor het thuisfront, familie en vrienden. Nu kan het nog!
We varen met de motor weg en gaan zeilen zodra het kan. Allemaal enthousiaste reacties van het thuisfront met: tjee wat een groot schip, succes, geniet, behouden vaart. Ik kon nog net, voordat de verbinding wegviel, foto’s appen van de Eendacht met zeil.
Voor de wind zeilen met windkracht 4-5 langs de kust, toen gedraaid richting Kaapverdie. Geen last van zeeziekteverschijnselen ondanks de behoorlijke deining.

Het GROTE Avontuur is begonnen, direct genieten, blauwe hemel, rollende golven met witte kopjes, prettige gesprekken met mede-opstappers. Peter onze kwartiemeester samen met Simon informeerden ons al doende wat onze taken zouden zijn en over het wachtrooster. Wij als witte wacht zouden gaan starten de komende week met wacht lopen van 12-4u dag en nacht, maw de hondenwacht.. Voordeel dan heb je die gelijk gehad toch.

Genieten van de uitgebreide lunch en gezeund met onze wacht. Zeunen is de overige bemanningsleden bedienen.
In de zon zittend al mijmerend en genietend over de Atlantische Oceaan turend , hiervoor was ik gekomen.
Er wordt nog een extra zeil bijgezet; het grootzeil. Na een lekker diner snel de kajuit in vanwege de Hondenwacht met aanvang middernacht. Om half twaalf ben ik gewekt door opstapper Carla met een lichte grijns.

Maandag 23 december

Half slaapdronken zit ik op de brug. Er is een pittige wind en dito deining. Even wennen en goed vasthouden, reddingsvest is verplicht aan. Wauw wat een prachtige sterrenhemel die we in Nederland niet kennen. Het melkwegstelsel als een prachtige boog over het schip heen gebogen, geweldig mooi. Stuurman Dwayn wees ons nog planeten en sterrenbeelden aan, passerende schepen en uitleg van de radarbeelden. Ik mocht zelf half uur sturen en een veiligheidsronde lopen met Simon. De vier uur vlogen voorbij in het donker.

Gauw weer slapen tot acht uur en daarna mee ontbijten met de rest. De wind is flink afgenomen. De zeilen gingen klapperen en zijn tenslotte binnengehaald. Ik heb geholpen met grabbelen, hetgeen betekent de zeilen netjes opvouwen/opbergen.
Na het wegwerken van slingerende lijnen etc. hebben we vanmiddag uitgebreid van de zon en oceaan kunnen genieten al dan niet horizontaal. Tussendoor werden er 2 maal dolfijnen gespot, leuk gezicht. Leon schoot het mooiste plaatje van een springend exemplaar. Tjerk gaf tijdens het diner, de dagelijkse update van route en weer. De zeilen zouden weer worden gehesen na het eten en morgen als de wind zou zakken weer worden gestreken. Zover is het nog niet. Het is 20.00u.
Ik ga zo op een oor, de Hondenwacht komt eraan. Half twaalf word ik weer wakker gepord.

Dinsdag 24 december

Het is middernacht. Ik sta op de brug tijdens de wachtwissel. Het schip vaart slechts 4 knopen, ondanks veel zeil. Er is te weinig wind om de zeilen bol te houden zonder klappers. De verwachting is dat deze wacht de zeilen worden gestreken. Om 00.30u is er de beslissing om strijken. De Mastlampen gaan aan en het schip is feeëriek verlicht. Snelheid is 1,8 mijl.

Alfred onze machinist is wakker en zet de motor aan. Er is alle tijd om de zeilen te strijken, het is niet nodig om anderen om hulp te vragen. Wij laten hen lekker slapen. Vooraan beginnen we met de genua. Deze grote lap binnenhalen is uiterst leerzaam om gelijk een aantal zeiltermen te leren: bakstagen, smeerreep 1 en 2, beleggen, schoot, enz.

De Grootzeil en bazaanzeil in die volgorde, binnengehaald. Het is tijd voor tosti’s en thee/koffie. We ruimen de lijnen op etc. en sjorren de zeilen vast. Mastlichten uit, sterrenhemel weer zichtbaar, half uur sturen met koers 230. Nachttemperatuur is alweer verder gestegen t.o.v. gister, jas kan uit. 04.00u overdracht wacht, evalueren met drankje en genoten van bijzondere leerzame wacht. Binnen 5 minuten zijn we weer onder zeil.

Acht uur wakker met zonlicht door de patrijspoort, ontbijt met zelf gebakken brood. Heerlijk!
Schitterend weer geen wolkje. Ik wilde aan de koffie, maar er was dringend assistentie nodig om de genua te hijsen, een lap zeil van 300m2. Met tien man onder 1-2-trek kreten het klusje geklaard en we zeilen weer met één zeil. Motor blijft nog aan ter ondersteuning maar hoeft minder vermorgen te leveren.

Op naar Kaapverdie, eiland Sao Vincente, haven Mindelo.

My dream is becoming true!

Theo Ellenbroek
——————————————————————————————–

Update! Observaties zaterdag 28 december 2019 t/m vrijdagmiddag 3 janauri 2020

Inmiddels zijn wij 2 weken onderweg en het bijzondere gevoel dat je onderdeel bent van een wereldje op zichzelf is zeer bijzonder om mee te maken. 39 man op een schip. Varend en zeilend over de diepblauwe Atlantische Oceaan. Samen een team vormend, doet je de meeste tijd vergeten dat er nog een andere wereld is. Er is daar ook nauwelijks tijd voor. Wat voor een dag hebben we? Oh ja vandaag met ontbijt met ei dus woensdag of zondag. Je bent weliswaar opstapper maar geenszins passagier. Helemaal niet! En gelukkig maar! Het wachtsysteem, pikheet, de weer patronen, de aard van de deining van de zee, de groepsprocessen van de drie wachten, de brandrondes, de man over boord drill, de brandoefening, de vis die eindelijk gevangen wordt, de gesprekken al dan niet op de apenrots cq in het gastenverblijf, het poetsen in de ochtend, de after dinner weer update, vliegende vissen, enz., laten je een meer dan prettig onderdeel vormen van het clubje liefhebbers dat dit seizoen de Oversteek maakt.

Het probleem is dat je al die momenten op de een of andere manier wil vasthouden, dan wel opslaan, om na thuiskomst te kunnen gaan delen. Want – ter geruststelling voor de achterblijvers – dat zou je graag ter plekke willen doen, maar dan moet je maar zelf een reis boeken.
Eén zo’n moment was 2 Nachtwachten (8-12) terug, waar de sikkelmaan aan bakboordzijde half hoog aan de nachtelijke hemel de Oceaan met zeer fraai zacht licht liet glinsteren. We hebben getracht dat in foto’s vast te leggen maar een wiebelend schip met lange sluitertijden maakt dat eigenlijk onmogelijk helaas.

Om terug te keren na deze overpeinzingen..

Zaterdag 28 december konden wij dus passagieren in Mindelo, vriendschapsgemeente van Almelo ;-).
Paul en ondergetekende belanden in de BlueFontain Bar voor de lunch op aanraden van opper Hein.
Troffen vrijwel de gehele bemanning aan, de bediening had het zwaar. Zonder loods voeren we einde van de middag de haven uit van Mindelo, Sao Vincente, Kaapverdië.

Op weg nu naar Sint Maarten, 2260 miles to sail!
Zon ging schitterend onder, varend tussen de eilanden Sao Vicente en Santo Antao. Pasteltinten, roze, lichtblauw, telkens van intensiteit veranderend, wauw, allerlei fototoestellen deden hun werk. Cadeautje van de crew, geen wacht voor de opstappers er wordt toch niet gezeild. Thanks!
De wind zou komen alleen wanneer…..??? Op naar mooie lange avond met gitaristen Mike en Danny.

NIEUWS & BLOG

Werken aan de Toekomst - SBS6 01 Dec

Goede doelen projecten

Werken aan de Toekomst - SBS6

Lees verder

Interview

HIJS DE ZEILEN VOOR EEN ONVERGETELIJK TUSSENJAAR!