Een dag in het leven van een opstapper

Week 2: Brest naar Lissabon (211107)

08 november 2021

Vandaag was het  zover. Na anderhalve dag in Brest  zetten wij de koers verder naar Lissabon. Deze dag begon met mist en regen. Mijn eerste wacht  van deze week begon om 8 uur en eindigde om 12 uur. Wij gingen van start met een aantal nieuwe mensen aan boord en in plaats van wit  zijn wij nu de rode wacht geworden. Om uit Brest  te kunnen varen moest  er een loods aan boord komen. De loods adviseert de bemanning hoe het schip het beste uit de haven gevaren kan worden. Toen de loods aan boord, en de laatste paar mensen van boord waren gegaan mocht de gangway naar binnen gehaald worden. Dit ging de rest van mijn wacht doen. Ik mocht bij de stuurman en de loods kijken hoe zij het schip uit de haven voeren. Nadat het schip uit de haven was vertrokken heb ik het roer overgenomen. Toen ik aan het roer stond mocht de rest van de rode wacht beginnen om de zeilen voor te bereiden om later op de middag te gaan hijsen. Daarbij heb ik na een half uur aan het roer gestaan te hebben ook nog bij het voorbereiden geholpen. Onze wacht was afgelopen en wij mochten eindelijk moe maar voldaan naar onze kooi. Wij lagen amper een kwartier in onze kooi of we werden al weer opgetrommeld om de zeilen te gaan hijsen. Als cadeautje kwamen er dolfijnen langs zwemmen. Dit maakte alles weer goed!

Groetjes namens de rode wacht,

Sanne

09 november 2021: door Charlie, de rode wacht

Vandaag zijn we begonnen met de nachtwacht, van 04:00 tot 08:00. Deze wacht wordt ook wel de tosti wacht genoemd omdat we die altijd maken ’s nachts. We voeren op de motor en daarom hebben we de wacht opgesplitst, ik was van 04:00 tot 06:00, en nam samen met mijn groepje het eerste deel van de wacht op me. Ik ben begonnen aan het roer en heb met de eerste stuurman over de sterren en navigatie gepraat. Hij weet hier heel veel van af en je ziet hem echt een beetje opleven als hij erover praat. Na wat slaap hadden we een heerlijke lunch van hotdogs met zuurkool en, zoals elke dag, vers gebakken brood. De koks zorgen er elke dag weer voor dat we drie uitstekende gerechten geserveerd krijgen en dat vind ik oprecht knap. Om elke dag voor zoveel mensen te koken lijkt me best een uitdaging. Na de lunch moesten we opschieten want de zeilen moesten gehesen worden. En daar hebben wij als rode wacht goed bij geholpen. We beginnen steeds meer te leren over het reilen en zeilen van het schip, dat geeft echt een goed gevoel. En het maakt het ook wel speciaal dat wij de enige zijn die de volle zes weken meezeilen.

Na het hijsen van de zeilen hadden we een oefening met de portofoon, een soort professionele walkie talkie : ) We werden verdeeld in viertallen. Twee daarvan gingen naar buiten met een zak duplo blokjes en het andere tweetal bleef binnen met een kaart. Op die kaart stond een bepaald patroon en via de portofoon moest doorgegeven worden wat het tweetal buiten moest doen met de duplo blokjes om hetzelfde patroon te krijgen. Het was af en toe best even zoeken maar het is ons allemaal gelukt!

Tijdens onze tweede wacht, van 16:00 tot 18:00, heb ik gezeund. Daarbij zorg je dat de mensen die eten voorzien zijn van alles, drinken, genoeg eten, etc. Dit zeunen is ervoor dat niet iedereen rond aan het lopen is. Ik heb al heel vaak gezeund dus ik weet precies wat ik waar kan vinden. Het is meestal reuze gezellig dus dat zorgt voor een mooie afsluiting van een drukke dag.

Groetjes van de rode wacht!

10 november 2021: door Johan (Blauwe wacht)
15:19 UTC / tijd aan boord 16:19 uur

Na twee dagen goed doorvaren zijn we bijna door de Golf van Biskaje gekomen en varen we nu op de positie 42o07 N; 08o50 W. Waar de afgelopen dagen nog bewolkt, met vlagen regenachtig en mistig waren, schijnt vandaag volop de zon: er staat een lekker briesje van circa 15 knopen. Het is uitzonderlijk mooi weer voor de tijd van het jaar in dit gebied. In de Golf van Biskaje kan het namelijk erg spoken. Sinds het vertrek uit Brest is de watertemperatuur gestegen van 16 graden tot 19 graden Celsius: je merkt duidelijk dat we gestaag koers maken richting het zonnige zuiden.

De ochtend van de  blauwe wacht begon vandaag om 07:30 uur met een lekker ontbijt met gebakken ei en rosbief. Nadat wat huishoudelijke taken benedendeks waren uitgevoerd was het vervolgens volop zeilen geblazen. Voor het eerst, naar het schijnt in jaren, voeren wij met de genua, een grote lap zeil van 295 m2. Daarnaast stonden zelfs de gaffeltopzeilen van het schoener- en grootzeil op. Deze combinatie was volgens velen bijzonder want het is uitzonderlijk dat er in deze zeilvoering gevaren wordt.

Later in de ochtend kregen alle opstappers een les astronavigatie voor dummies, gegeven door een van de stuurlieden. Voor de rode wacht, de jongeren die meevaren tot aan de Canarische Eilanden, was het extra pittig, ze lagen na de dagwacht amper twee uur in hun kooi. Nadat ook zij enigszins wakker waren geworden ging het college van start. Na een uitleg op het bovendek over plaatsbepaling, mochten we met de sextant aan de slag en mikten we op de zon. Voor velen een mooie oefening.

Niet veel later was het raak. Iemand zag in de verte aan bakboordzijde wat water in de lucht gespoten worden. Dol enthousiast stond vrijwel direct iedereen langs de verschansing. Wat bleek, een school walvissen, vermoedelijk van het soort bultrug, zwom met ons mee. Vol verwondering keken de spotters naar het spektakel. We hebben zeker vier of vijf walvissen gezien, voor de meesten van ons was dit de eerste keer dat we zoiets mochten aanschouwen. Na een mum van tijd verdwenen de walvissen aan de horizon, op weg naar verre oorden.

De komende avond en nacht zetten we koers richting Bajiona. Een kustplaats in Noord-West Spanje alwaar we een tussenstop gaan maken zodat we de omgeving kunnen verkennen en nieuwe herinneringen ontstaan.

Groetjes namens de Blauwe wacht,

Johan

11 november 2021: door Evelijn (rode wacht)

Vanochtend begon onze dag om 07.00 uur, het ontbijt stond namelijk al klaar om 07.30 uur. We moesten voor eten aangezien onze eerste wacht, de voormiddagwacht, van 08.00 uur tot 12.00 uur was. Deze wacht verliep erg rustig, want we varen nog op de motor. Aan de ene kant natuurlijk jammer, want we zijn hier om te zeilen, maar aan de andere kant zorgde dit er wel voor dat er tijd was om te leren hoe je een weerverslag meet, maakt en doorstuurt.

Na onze wacht konden we vrijwel meteen aanschuiven bij de lunch. En ondertussen kwam het land steeds beter in zicht. Rond 13.30 uur gingen we vooranker bij het Spaanse havenstadje Baiona. Niet veel later konden de eerste opstappers al mee met de mob boot om vervolgens aan wal te gaan.

Toen de rode wacht compleet aan wal was zijn we met zijn allen op een terrasje een drankje gaan doen in het zonnetje. Ook moest Baiona natuurlijk ontdekt worden dus begonnen we aan een klim langs de kasteelmuren omhoog naar een prachtig uitzichtpunt. Je kon zelfs de Eendracht zien liggen vanaf dit punt. Hierna hebben we nog een beetje door de straten en het centrum gelopen, tot we wel weer zin kregen in een hapje en drankje.

Samen met de wacht gingen we opzoek naar een tapasrestaurant, maar alles ging pas rond 19.00-20.00 uur open. Om deze tijd te overbruggen zijn we nog even naar een pub gegaan, hier kan je natuurlijk wel altijd terecht en daarna waren de keukens open en zijn we naar het tapasrestaurant O Refuxio gegaan. Hier hebben we met zijn allen deze leuke dag afgesloten.

Vanavond zijn er geen wachten, want we blijven op dezelfde plek vooranker liggen om morgen met de bus vanaf Baiona naar Santiago de Compostela te gaan.